تحصیلات تکمیلی
1398/2/24 سه‌شنبه
بخشنامه در خصوص مقالات مستخرج از رساله دکتری جهت اخذ مجوز دفاع
بخشنامه در خصوص مقالات مستخرج از رساله دکتری جهت اخذ مجوز دفاع

.

با عنایت به مراجعات مکرر تعداد کثیری از دانشجویان دکتری جهت اخذ مجوز دفاع از رساله به این معاونت، به استحضار می‌رساند در خصوص مقاله مستخرج از رساله، رعایت شرایط ذیل ضروری می‌باشد؛

1)      براساس بخشنامه شماره 988/7/د مورخ 20/01/1396 که با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در سیصد و هشتمین جلسه شورای پژوهشی مورخ 22/12/1395 جهت کیفی‌سازی مقالات چاپ‌شده توسط دانشجویان و همچنین براساس ماده 19 آیین‌نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی(ph.D) به استان‌ها ارسال گردیده است، دانشجو جهت اخذ مجوز دفاع از رساله بایستی

 الف) مقاله‌ای که در نشریه داخلی به چاپ می‌رساند علمی- پژوهشی مورد تأیید وزارتین باشد.

 ب) مقالاتی که در نشریات بین‌المللی به چاپ می‌رساند ISI موجود در لیست JCR باشد.

2)      در خصوص ترتیب اسامی در مقاله مستخرج از رساله، دانشجو و یا استاد راهنما می‌تواند به عنوان نفر اول ثبت شود . همچنین با عنایت به بند دو ماده چهار "دستورالعمل اختصاص بخشی از نمره کل پایان‌نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری تخصصی به دستاوردهای پژوهشی"در خصوص مقاله مستخرج از رساله‌ای که جهت اخذ مجوز دفاع از رساله استفاده می‌شود،  نباید نام دیگری غیر از دانشجو، استادان راهنما و مشاور درج شود. همچنین شایان ذکر است در خصوص دو امتیاز دستاوردهای پژوهشی، در برخی موارد جهت افزایش کیفیت رساله، اگر کارهای تکمیلی توسط فرد یا افراد دیگری غیر از اساتید راهنما و مشاور انجام گیرد نام این افراد با تأیید استاد راهنما در مقاله مستخرج می‌تواند آورده شود. در غیر اینصورت مشمول دریافت نمره و دیگر امتیازات نمی‌شوند.

3)      براساس ماده 19 آیین‌نامه آموزشی دوره دکتری تخصصی (ph.D) ، دانشجو پس از تدوین رساله به شرط کفایت دستاوردهای علمی و چاپ یک مقاله علمی- پژوهشی مستخرج از رساله، با تأیید استاد/استادان راهنما مجاز است در حضور هیأت داوران از رساله خود دفاع نماید. مزید تأکید مقاله پذیرش‌شده جهت مجوز دفاع از رساله مورد قبول نبوده و الزاماً بایستی چاپ شده باشد. در صورت دفاع از رساله توسط دانشجو با پذیرش مقاله، جلسه دفاع غیرقانونی تلقی می‌شود.

4)      به استحضار می‌رساند دانشجو و استاد راهنما مکلف است قبل از ارسال مقاله به نشریه از اعتبار و نمایه نشریه مورد نظر اطمینان حاصل نماید. بدیهی است کارشناسان پژوهشی   استان‌ها و تحصیلات تکمیلی آمادگی هر نوع همکاری در این خصوص را دارند. لذا مقتضی است این بخشنامه در اسرع وقت به اعضای محترم هیأت علمی و دانشجویان اطلاع‌رسانی شود.

ضمنا، تأکید می‌شود که عدم رعایت مفاد مندرج فوق منجر به ابطال جلسه دفاع گردیده و عواقب ناشی از آن متوجه رئیس استان/ مرکز/ مدیر گروه رشته/ استاد یا استادان راهنمای مربوطه می‌شود.


 
امتیاز دهی
 
 

نسخه قابل چاپ
بيشتر